Janette en Michiel op reis

Thailand, het land van de 385.000 tempels en net zo veel backpackers.

Bangkok

Na een erg soepele overgang bij de Cambodiaans/Thaise grens zijn we op de bus gestapt naar Bangkok. De busrit ging voorspoedig en we kwamen laat in de middag bij het zuiderlijk busstation aan. Het welkoms comité aldaar viel een beetje tegen. Nadat we de tassen hadden gepakt werd Michiel meegenomen door twee politie agenten die waarschijnlijk dachten dat hij een sex of drugs toerist was. De tas moest leeg en de foto's op de camera werden aandachtig bestudeerd. Daar moesten wij wel om lachen omdat Janette die avond daarvoor verschillende camera standen had getest en er dus 60 foto's van een zonsondergang op stonden. Nadat we 'vrijgelaten' waren hebben we een taxi gepakt naar het toeristisch centrum (1,5 uur voor 6 km!!! hoe bedoel je stad met chaos). Hier konden we makelijk een goedkoop hostel vinden om lekker te slapen na de lange reis.

In Bangkok zijn we naar John, de neef van Michiel geweest. Die is half Thai en is drie jaar geleden verhuisd naar Thailand om hier te gaan studeren. Het Thaise leven bevalt hem echter zo goed dat hij voorlopig al dan niet voor altijd in Thailand blijft. We zijn met hem naar de markt geweest, hij heeft ons echt Thais eten laten proeven en daarna hebben we met z'n allen bij hem thuis gekookt. Het was een heerlijke maaltijd. Tevens hebben we de tempel met de grootste liggende Buhda bezocht en zijn we naar de hoogste toren van Bangkok geweest om van het uitzicht te genieten. Bangkok is ons enorm meegevallen. Natuurlijk door de de ervaring met John en voelt ook kleiner dan dat het is.

Koh Lanta

Na Bangkok zijn we naar Koh Lanta gegaan. Een eiland wat niet zo toeristisch is als de bekende Thaise Eilanden. De 'Full Moon Party' hadden we net gemist maar dat vonden we niet zo erg. We hebben weer een motor gehuurd en lekker rond getufd. De stranden en het water was er zo mooi dat we snel een snorkelset hebben aangeschaft. Prachtige vissen gezien en het water is heerlijk warm. We zijn ook naar een zee-zigeuner dorp geweest. Maar omdat we een beetje het gevoel hadden dat we hun privacy schenden zijn we maar snel verder gereden. Wel een prachtig zigeuner restaurant/cafe bezocht. Erg lekker gegeten en gedronken en super lieve mensen. Tegenover het restaurant lag het 'Homer' Island. Met een beetje fantasie zag je een liggende Homer Simpson in de vorm van het eiland.

Janette heeft er een kookcursus gedaan terwijl Michiel aan het supboarden was. De kookcursus was een enorm succes en Michiel had het 'suppen' zo onder de knie. De golfjes waren net iets te klein om fatsoenlijk te surfen maar hier en daar toch wat golfjes meegepakt. Janette kan inmiddels vertellen wat je moet eten en wat je moet laten liggen in een Thais gerecht. Blijkbaar stoppen ze veel ingredienten in maaltijden die alleen voor de smaak zijn (waren we daar maar eerder van op de hoogte, getver %^&*^). We hebben ook een super lekker gerecht ontdekt: mussaman curry. Het recept volgt later. Koh Lanta heeft een fijne indruk op ons achter gelaten, mede omdat de sfeer zo relaxed was en er zo weinig toeristen waren dat je geregeld een prachtig groot strand voor je zelf had. (het was wel laag seizoen!)

Inmiddels zitten we in Maleisie, een totaal ander land dan Thailand. Still having fun!

Thailand, the land of 385 thousand temples and as many backpackers.

Bangkok
After a very smooth transition to the Cambodian / Thai border, we stepped on the bus to Bangkok. The bus ride went smoothly and we arrived late in the afternoon at the southern bus station. The welcoming committee there was a bit disappointing. After we had grabbed the bags Michiel stopped by two police officers who probably thought he was a sex or drug tourists. The bag had to be emptied and the pictures on the camera were carefully studied. We had to laugh because the night before Janette tried different camera modes during a sunset. Sixty sunset photo's were carefully studied. After we were 'released' we caught a taxi to the tourist center (1.5 hours for 6 km!). Here we easily could find a cheap hostel to have a nice sleep after the long journey.

In Bangkok we went to John, the cousin of Michiel. He ishalf Thai and three years ago he moved to Thailand to study there. The Thai life suits him so well that he might remain in Thailand. He took us to the market and let us taste real Thai food and then we all cooked together at his home . It was a delicious meal. We also visited the temple with the largest reclining Buhda and we went to the highest tower of Bangkok to enjoy the views. Bangkok has a good vibe and was better than we expected.

Koh Lanta
After Bangkok we went to Koh Lanta. An island which is not as touristy as the famous Thai Islands. The 'Full Moon Party' we had just missed but we found that not so bad. We rented a motorcycle again and did some nice sightseeing. The beaches and the water was so beautiful that we quickly purchased a snorkelset. Seen beautiful fish and the water is warm!!!!! We also went to a sea gypsy village. But because we had the feeling that we are violating their privacy we quickly drove futher. We visited a beautiful gypsy restaurant / cafe though. Very tasty food and drinks and super nice people. Opposite the restaurant was the 'Homer' Island. With a little imagination you could see the contour of reclining Homer Simpson in the shape of the island.
Janette has done a cookery course while Michiel was supboarding. The cooking class was a huge success and the supping was controlled in a eyeblink. The waves were just too small to wavesurf decently but anyway great fun. Janette can now tell you what to eat and what to leave in a Thai meal. Apparently they put a lot of ingredients in meals just for the taste (if we only knew this before, bleh % ^ & * ^). We also discoverd a super delicious dish: mussaman curry. The recipe will follow later. Koh Lanta left a fine impression on us, partly because the atmosphere was so relaxed and because of the low season we had large beautiful beaches for ourself.

Meanwhile we are in Malaysia, a totally different country than Thailand. Still having fun!