Janette en Michiel op reis

Indonesie:een land met prachtige juweleetjes maar niet zonder slag of stoot te bereizen.

We besloten onze reis door Indonesië in het westen van Sumatra te beginnen. Daar is het Gunung Leuser Park (6000 hectare groot) dat bekend is om zijn orang oetans. In het dorpje Bukit Lawang, wat aan de rand van het park ligt, vonden we een uiterst grappige en capabele gids, Thomas genaamd. We besloten met hem een twee daagse jungle trek te doen. Hij had ook een prima hostel met, zo bleek later, ook nog eens voortreffelijk eten. (het lekkerste wat we in Indonesië gegeten hebben voor nog geen 1.20 euro per maaltijd!!!)

De trekking met overnachting in de jungle bleek een fantastisch avontuur. We hebben veel apen en vogels gezien met als hoogtepunt de orang oetans (4 dames met kleintjes!). Janette werd door een zeer vriendelijke orang oetan, Jackie genaamd, aan de hand meegenomen voor een wandeling. Na 10 minuten vond Jackie met dochter het wel welletjes en nam plaats op een omgevallen boom. Helaas voor Janette was Jakie nog niet klaar met haar en hield haar stevig vast. De gidsen stuurden de groep weg zodat Jakie geen aandacht meer kreeg. Daarna werd op een tactisch punt wat fruit neer gelegd om haar weg te lokken. Blijkbaar was Jackie nog steeds geinterreseerd in Janette en sloeg beschermend haar arm om haar heen. Nadat er nog meer fruit werd neergelegd en ook de gidsen ook uit het gezichtsveld waren vertrokken liet Jackie los en kon Janette weglopen. Spannend maar zeker een niet te vergeten ervaring. Die avond, moe van de gladde en steile tocht in de adembenemende jungle, werden we vermaakt door de gidsen die blijkbaar ook een dosis humor hadden meegenomen.

De volgende dag hebben we onder een waterval gedoucht en zijn we met een liaan de rivier ingeslingerd. Met een stel aan elkaar geknoopte binnenbanden zijn we weer stroomafwaarts terug ge'raft'. Echt super leuk om het avontuur op die wijze af te sluiten.

Na een aantal relaxte dagen Bukit Lawang hebben we een bezoek gebracht aan het grootste zoetwater meer in Azië; het Toba meer. In het meer ligt het Samosir eiland wat vol gebouwd is met hotels en luxe resorts. Ooit was het plan om van dit eiland een mega touristisch paradijs te maken, maar helaas bleven de touristen weg en ligt alles er nu vervallen bij. Heel surealistisch om op zo'n, op een paar backpackers na, verlaten eiland rond te lopen.

Indonesie is super groot en er is erg veel te zien dus we besloten om na Samosir eiland al naar Java te reizen. Mede omdat vervoer op Sumatra tijdrovend en niet goed voor je maag is zijn we van Medan naar Bandung gevlogen. In Java hebben ze een prima spoorweg systeem en dat is een hele verademing. Na een korte tussenstop in Bandung zijn we naar Batu Karas gegaan. Een visserdorpje met een bijzondere surf scene. De weg van het treinstation naar het dorpje was helaas frustrerend. We hebben meerdere keren moeten betalen voor het zelfde traject, we zijn vaak afgezet op verkeerde plekken en informatie was vaak opzettelijk onjuist om ons meer laten te betalen. We merkten gewoon totaal geen medewerking. We waren wel wat gewend na 2 1/2 maand Azië maar dit was toch wel een dieptepuntje.

Gelukkig bleek Batu Karas een verstopt pareltje te zijn. Er zijn daar 24 uur per dag, het hele jaar door, perfecte golven. Bovendien bestond de baai uit een zandstrand zodat je hier veilig kon leren surfen. Dat is dan ook wat Michiel gedaan heeft in de 10 dagen dat we er bleven. De locals zijn zeer vriendelijk en behulpzaam voor beginners en eisen totaal geen golven op. Batu Karas huisvestte tevens een paar professionele surfers en een ware surflegende. Er waren super weinig toeristen bovendien en naast het surfen was de sfeer enorm relaxed. Na het surfen aten we vaak met andere gasten die daar ook aan het surfen waren. Sommigen waren er al maanden, en wij begrepen wel waarom. Janette bleek een talentvol bodyboarder. De locals waren geen partij voor haar. De leuke tijd in Batu Karas hebben we afgesloten met een nachtelijke surfsessie onder het volle maanlicht. Bleek dat daar fel lichtgevende algen in het water zitten. Een magische ervaring.

Met voldaan gevoel zijn we naar Yogjakarta afgereisd. Deze keer maar een busje gehuurd om ons naar het treinstation te brengen. Yogjakarta is een prima stad maar bovendien een prima springplank om de Borobodur en de Bromo vulkaan te bezoeken. Borobodur, een boedhistische tempel, hebben we met zonsondergang bezocht en dit leverde prachtige plaatjes op. De Bromo vulkaan was een andere te openen oester van Indonesië. Met een jeep tour konden we de zonsopgang bekijken op een uitzicht punt naast de Bromovulkaan (half 4 opstaan, pff!) . Daarna hebben we een vulkaan beklommen om het dampende kratermeer te bekijken. Het uitzicht was fenomenaal! Echt een soort van maanlandschap.

Tijd om onze laatste dagen in Bali te besteden. Ons vliegtuig naar Nieuw Zeeland vertrekt hiervandaan dus gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat van Bali te zien. We zijn op moment van schrijven in Ubud en hebben een bergafwaartse fietstocht door het niet touristische gedeelte van Bali gedaan. (90% van de tocht is naar beneden, woehoe!!!). Onderweg zagen we prachtige rijstvelden en een hoop Balinese cultuur. Erg leuk om een kijkje bij de mensen thuis te nemen. De laatste 2 dagen spenderen we in het touristische Kuta, vlakbij het vliegveld. Lekker even in het zwembad hangen en ons voorbereiden op een lange vlucht.

Azië heeft zoveel moois te bieden. We hebben maar een piepklein gedeelte gezien in de 3 maanden dat we er door heen reisden. Maar wat was het prachtig allemaal! Na 3 maanden door het oosten te hebben getrokken beginnen we toch een klein beetje Azië-moe te worden. Overal over onderhandelen, heel veel rotzooi op straat en altijd op je hoede zijn voor oplichterij ben je op een gegeven moment wel een beetje zat. Vooral in Indonesie bleek dit soms een moeilijke opgaaf na het fijne Maleisië. Gelukkig heeft Indonesië ons ook echt verrast met zijn schoonheid en de cultuur en dat maakt een hoop goed. We kijken nu enorm uit naar Nieuw Zeeland waar we een camper hebben gehuurd. Gewoon betalen wat er op het prijskaartje staat en zelf koken! Lijkt ons heerlijk. Jullie lezen het wel weer!

Indonesia

A country with beautiful juwels but not without a struggle to get around.

We decided to start our journey through Indonesia in the west of Sumatra. There is the Gunung Leuser Park (6000 hectares) which is known for its orangutans. In the village of Bukit Lawang, which is on the edge of the park, we found a very funny and capable guide, named Thomas. We decided to do a two-day jungle trek with him.. He also had a great guesthause, with, as it turned out, also excellent food. (The best we have eaten in Indonesia for less than 1.20 euro per meal!)

The trekking with overnight stay in the jungle was a fantastic adventure. We saw many monkeys and birds seen but top of the viewings were the orang utans (4 ladies with little ones!). Janette was taken for a walk by a very friendly orangutan, named Jackie.. After 10 minutes Jackie and daughter stopped and sat down on a fallen tree. Unfortunately for Janette Jakie was fond of her and held her tight. The guides sent the group away so Jakie got no attention. Then, on a tactical point they laid down some fruit to lure her away. Apparently Jackie was still interested in Janette and swung her arm protectively around her. After more fruit was piled and also the guides went away Jackie let Janette loose and she could run away. Exciting but certainly an unforgetable experience. That evening, tired of the slippery and steep hike in the breathtaking jungle, we were entertained by the guides who apparently had taken a dose of humor.

The next day we took a shower under a waterfall and we took a liana swing into the wild river. With a pair tubes we rafted downriver. A really super fun adventure to end the hike. .

After a few relaxing days Bukit Lawang we visited the largest freshwater lake in Asia, Lake Toba. In the lake lies the island of Samosir what is built full with hotels and luxury resorts. Once the plan was to make this island a mega touristic paradise, but unfortunately the tourists stayed away and everything is now desolate.. Very surealistic to walk this deserted island.

Indonesia is very large and there is much to see so we decided to trave quicky to Java. Partly because transport in Sumatra is time consuming and not good for your stomach, we flew from Medan to Bandung. In Java, they have an excellent railway system and that's a relief. After a brief stopover in Bandung, we went to Batu Karas. A fishing village with a special surf scene. The road from the train station to the village was sadly frustrating. We had to pay multiple times for the same route, we are often deposited on wrong places and information was often deliberately wrong to make us pay more. We noticed just totally no cooperation.. We were quite used to hassles after 2 1/2 months Asia but this was nevertheless a small setback

Luckily Batu Karas turned out to be a hidden gem. There are there 24 hours a day, all year round, perfect waves. Furthermore, there was a sandy beach so you could learn how to surf safely here. That is what Michael has done in the 10 days we stayed. The locals are very friendly and helpful for beginners and claim absolutely no waves. Batu Karas also housed a few professional surfers and a true surf legend. There were very few tourists in addition and besides surfing the atmosphere was very relaxed. After surfing we often ate with other guests who were also surfing. Some were there for months, and we understand why. Janette turned out to be a talented bodyboarder. The locals were no match for her. The fun time in Batu Karas, we ended with a night surf session under the full moonlight. We found out that there were brightly luminescent algae in the water. A magical experience.

With a satisfied feeling we traveled to Yogyakarta. This time we hired a van to take us to the train station. Yogyakarta is a great city but also a great springboard to visit the Borobudur and the Bromo volcano. Borobudur, a Buddhist temple, we visited with sunset and this gave beautiful pictures. Mount Bromo was another opening oyster from Indonesia. With a jeep tour we could see the sunrise on a viewpoint next to the Bromo vulcano (3:30 get up, pff!). Then we climbed a volcano to the steaming crater lake view. The view was phenomenal! Really a kind of moonscape.

Time to spend our last days in Bali. Our plane to New Zealand starts here. We are, at the time of writing in Ubud, and had a downhill bike ride through the non tourist area of ??Bali. (90% of the tour is down, woehoe!). We saw beautiful rice fields and a lot of Balinese culture. Very nice to have a look at the peoples home. The last 2 days we spend in the touristic Kuta, close to the airport. Just hanging in the pool and prepare for a long flight.

Asia has so much to offer. We have only seen a tiny portion in the three months that we traveled through it. But it was all wonderful! After 3 months East we begin to get it a little Asian-tired. Throughout the negotiation process, lots of rubbish on the streets and on the alert for scam you are at some point a bit sick of it. Especially in Indonesia that was sometimes a difficult task after the delicate Malaysia. Fortunately Indonesia has really surprised us with its beauty and culture and that made a lot good. We are now really looking forward to New Zealand where we have rented a campervan. Just pay what's on the price tag and cook for yourself! Seems delicious. You will read it again!