Janette en Michiel op reis

Cruising Nieuw Zeeland

Hier weer een berichtje van de andere kant van de wereld. Inmiddels zijn we vier weken en ruim 5000 camperkilometers verder dan ons vorige bericht. Ons gehuurde campertje is lekker klein maar wel met een hoog dak. Hij is erg functioneel inrichting zodat er zelfs een warme douche en een toilet in past. Omdat deze camper ook een vuilwater tank bezit heeft deze een 'self containing' certificaat wat er op neer komt dat je vrij mag kamperen.We mogen overal staan zolang het maar geen prive terrein is of er een bord staat dat kamperen verboden is. Helaas staan die borden op veel plekken dus is het soms even zoeken naar een goed plekje. Toch voelen we ons zo vrij als een vogel. Even tanken, schoon water laden, afval water dumpen en nog even wat voedsel inslaan en we kunnen zo drie dagen de bewoonde wereld uit als we dat willen. Fantastisch! We hebben echt op bijzonder mooie plekjes gestaan aan het strand, bij beekjes of in het bos. (Beekjes zijn trouwens niet geschikt om te zwemmen.......... smeltwater brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.) Af en toe vonden we een staatsbosbeheer camping waar je tegen een kleine vergoeding kon staan. Ze hebben daar geen receptie maar een soort van brievenbusje waar je een envelopje met geld in stopt. Dit is een prima alternatief voor de dure 'echte' camping. Je hooft er geen luxe te verwachten maar de locaties zijn altijd prachtig.

Onze reis begon in Auckland waar bij aankomst Tante Femina en achterneefje Beau ons stonden op te wachten. (nogmaals dank tante Fem!) We werden hartelijk ontvangen en hebben genoten van de gezelschap van onze overzeese familie. Het was erg leuk om weer wat oude verhalen op te halen.

Na twee dagen zijn we met de camper naar het zuider eiland vertrokken om daar een rondrit te maken. We gingen in Wellington de pont op die ons via een prachtig fjord naar Picton bracht. Fijn om weer even op een schip te zijn. (voor Michiel dan.... Janette begon een beetje groen te zien :-s).

We hadden aan de hand van de weersvoorspellingen besloten om eerst via de oostkant van het eiland naar beneden te zakken. Het is hier tenslotte nog voorjaar en je kunt elk weer verwachten. We reden door de Malborough provincie wat de meeste zonuren van Nieuw Zeeland heeft. Hierdoor is het een gebied met heel veel wijngaarden. Tijd om te proeven natuurlijk! :-D. Via de ruige kust zijn we richting Christchurch gegaan. Onderweg hebben we nog een aantal keer walvisen proberen te spotten maar dat is helaas niet gelukt. Cristchurch zelf is op dit moment niet echt een hele leuke stad om te vertoeven. Ze hebben daar een aantal grote aardbevingen gehad waar de gevolgen nog duidelijk van te zien zijn. Het halve centrum is afgesloten voor nog steeds dreigend instortings gevaar. Ze zijn hard bezig gebouwen op te knappen maar helaas moet er ook veel met de grond gelijk gemaakt worden waaronder sommige historische gebouwen. Men denkt dat het zeker nog vijf jaar gaat duren voordat alles weer een beetje netjes is. Sommige ondernemers hebben hun etablisement nu gehuisvest in kleurrijke zeecontainers wat een vrolijk beeld geeft.

Via de oostelijke kustroute, waar we veel penguins, zeehonden en bijzondere vogels hebben gezien zijn via de zuidkust naar Milford Sound gereden. Een werkelijk beeldschone kloof waar we met een cruise zijn meegeweest om de omgeving beter te bekijken. Het regent gemiddeld zeven meter water per jaar in Milford, maar wij hadden het geluk dat het stralend weer was en per slot van rekening dolfijnen met de boot kwamen spelen. Echt een aanrader!

Na Milford zijn we via de westkust omhoog gereden waar we Queenstown, het mecca van de 'extremesporters', hebben aangedaan. Hier kun je echt alles doen wat je bloed harder doet laten stromen. Bungy jumpen, jetboaten, skydiven, raften en heli-mountainbiken zijn hier de normaalste dingen van de wereld. Janette had Michiel een dag extreem canyoning voor zijn verjaardag cadeau gedaan. Helaas werd dit afgezegd door een tekort aan deelnemers en viel zijn verjaardag een klein beetje in het water. Wordt vervolgd zeg maar. Na Queenstown zijn we richting het alpinisten dorpje Frans Jozef gegaan waar we de gletsjers hebben bezocht.

Na weer een paar dagen in de Camper werd het wel weer eens tijd voor flink wat beweging. In het Abel Tasman park hebben we onze beentjes gepijnigd; een heuvelachtige wandeling van 24 km met prachtige uitzichten . Het waren de blaren en een dag spierpijn wel waard. (Het was tevens een goede training voor de inca trail die we in Peru willen gaan doen.)

Na ruim 3 weken Zuid Eiland zijn we weer naar het Noord Eiland gegaan waar we volgende keer meer over zullen schrijven. Binnenkort wordt de brave Mazda camper ingeruild voor een sterke Toyota waar we met z'n 3-en nog een weekje rondtouren. Leon, een vriend van Michiel die afzwaait op zijn cruiseschip in Auckland, gaat met ons mee om het centrum van het Noorder Eiland ontdekken.

Nieuw Zeeland heeft veel te veel mooie plekjes om allemaal te noemen in onze verslagen. Er zijn zo veel natuurfenomenen die we ergens anders niet zijn tegengekomen dat je je blijft verwonderen over de uitzichten. Het is net of je in één dag door Noorwegen, Schotland, Frankrijk en zwitserland reid . De foto's zeggen hopelijk genoeg. Nieuw Zeeland is wel iets duurder dan we hadden gehoopt wat ons budget niet goed heeft gedaan, maar het is het zeker waard!

O, ja...... mocht je ooit naar Nieuw Zeeland gaan, denk aan de kortingsbonnen. Ze zijn er hier echt gek op. Overal kun je boekjes vinden met bonnentjes waarmee je zo 20 procent korting kan krijgen op een activiteit. (scheelt al snel 15 euro p/p). Zelfs de kassabon van de supermarkt is al weer een kortingsbon voor het tanken!

Here a message from the travelling couple. In the meanwhile we are four weeks and over 5000 motorhome kilometers further than our previous message. Our rented camper is nice and small but with a high roof. It has a very functional design so that even a hot shower and a toilet fits. Because this motorhome also has a waste tank it got a 'self containing' certificate which basically means that you can freedom camp.We are allowed anywhere as long as it's not private property or there is a sign that camping is prohibited. Unfortunately, these signs occur at a lot of spots so it is sometimes hard just to find a good spot. Yet we feel as free as a bird. After refuel, bunkering clean water, dump waste water and do some groceries we are good for three days. Fantastic! We have camped on really very beautiful places on the beach, near streams or in the forest. (Streams are indeed not suitable for swimming .......... meltwater brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.) Occasionally we found a department of conservation campground where you could stay for a small fee. They have no reception but a kind of mailbox were you pay your fee. This is a great alternative to the expensive 'real' camping. Do not expect luxury but the locations are always beautiful.

Our journey began in Auckland where on arrival 'Tante Femina' and nephew Beau were waitingfor us. (Thanks again aunt Fem!).We were warmly welcomed and enjoyed the company of our overseas family. It was very nice to speak with our family we haven't seen for a while or even never in real life.

After two days we took the camper to the South Island were we made a round tour. We went on the ferry to Wellington which took us through a beautiful fjord to Picton. Nice to be back on a ship. (For Michiel .... Janette began to see a little green :-s).

We decided, on the basis of the forecasts, to first travel the eastern side of the island. It's spring here and you can expect any weather. We drove through the province of Malborough which have the most hours of sunshine in New Zealand. This is an area with many vineyards. Time to taste of course! :-D. Through the rugged coast we went to Christchurch. Along the way, we tried a number of times to spot whales but unfortunately failed. Cristchurch itself is currently not a very nice place to stay. They had a number of large earthquakes and the effect is still clearly visible. Half of the centrum is closed for still imminent collapse danger. They are working hard to refurbish buildings but unfortunately there is much to be razed including some historic buildings. They think that it certainly takes five years before everything is back to normal. Some entrepreneurs have their etablisement now housed in colorful containers what creates a nice streetview.

Along the east coast road, where we saw many penguins, seals and rare birds, we drove via the south coast to Milford Sound. A truly beautiful sound where we went with a cruise to view the environment. It rains an average of seven meters of water per year in Milford, but we were lucky that the weather was brilliant and after all dolphins came to play with the boat. Highly recommended!

After Milford we drove up through the west coast where we stopped in Queenstown, the mecca of the 'extreme sports'. Here you can really do everything that let your blood flow faster. Bungy jumping, jetboating, skydiving, rafting and heli-biking are the most natural things of the world here. Janette gave Michiel a one day extreme canyoning for his birthday. Unfortunately this was canceled due to lack of participants and his birthday fell a little in the water. To be continued. After Queenstown we were headed for alpine village of Franz Joseph were we visited the glacier.

After another few days in the camper was about time for a lot of movement. In the Abel Tasman park we have teased our legs with a hilly walk of 24 km with beautiful views. It was the blisters and aching muscles for one day's worth. (It was also a good training for the Inca trail in Peru we want to do.)

After more than three weeks South Island we went to the North Island where we will write more about next. Soon the brave Mazda camper will be exchanged for a strong Toyota where we will cruise another week around with. Leon, a friend of Michiel, who is relieved on his cruise ship in Auckland, come with us to discover the center of the North Island.

New Zealand has too many beautiful places to mention in all our reports. There are so many natural phenomena that we have not come across anywhere else that you keep marveling at the views. It's like driving through Norway, Scotland, France and Switzerland in a day. The pictures say hopefully enough. New Zealand is a little more expensive than we had hoped and that hurt our budget a little but it's definitely worth it!