Janette en Michiel op reis

Nieuw Zeeland deel 2

Noorder Eiland

Nadat we zijn overgestoken naar het Noorder Eiland zijn we via een Oosterlijke kustroute overgestoken naar het Westen. Langs de kust zagen we zwart zand wat waarschijnlijk oud vulkanisch gesteente is wat door de jaren heen tot zand is verpulverd. In het oosten ligt het Shakespeare ge-inspireerde dorpje Strattford waar alle straten een naam hebben van de hoofdrolspelers in de Shakespeare stukken. Helaas komen de Romeo en de Julia straat net niet bij elkaar. Bij Strattford is ook een prachtige berg die eenzaam de zuidoostelijke kust van het Noorder Eiland beschermd. Van verre is deze mount Egmont te zien. We konden het niet laten om deze ook nog even te beklimmen.

Zomaar kregen we de inspiratie om nog even een concertje mee te pikken in Nieuw Zeeland dus keken wij in de bibliotheek of er wat te doen was de komende week. Bleek dat Coldplay de dag erna in Auckland speelde. We aarzelden eventjes maar besloten toch om twee van de laatste kaartjes te kopen. We moesten even racen om op tijd in Auckland te zijn maar we hebben het gehaald en stonden de dag erna in een rugby stadion te genieten van de Engelse popgroep. Het was echt een geweldige show vol met laser efecten en rondvliegend confettie en opblaasballen. Bij de entree hadden alle bezoekers verschillende gekleurde polsbandjes gekregen. Deze bleken tijdens de show op te lichten wat een geweldig effect gaf. Wij zaten op de tribune en zagen het hele stadion mee wuiven op de muziek. Echt super gaaf.

We besloten om de laatste dagen in ons campertje door te brengen in de zoveel geprezen Bay of Islands. Met als kopstuk het romantische plaatsje Russel. Niets was te veel gezegd want wat is dit een leuk dorpje Zeg. Dit dorpje zat ooit helemaal vol met dronke zeelui maar dat is niet meer voor te stellen. Hier staat ook het restaurant met de eerste vergunning voor alcohol verkoop in nieuw zeeland dus we hebben hier maar een lekker borreltje gedronken ;-).

Nadat we het ons campertje hebben ingeruild voor een blauw drie-persoons exemplaar (en tevens iets kleiner), zijn we naar de haven van Auckland gegaan om het schip waar Leon op werkt te bezoeken (de Amsterdan van de Holland America line). Leon en zijn vriendin hebben ons rondgeleid op dit prachtige cruiseschip. Wat een pracht en praal en bij de machinekamer voelde Michiel zich al weer helemaal thuis. Na de overheerlijke lunch hebben en een kijkje op de brug hebben we de koffers van Leon in het busje geladen en zijn op pad gegaan.

We zijn meteen naar Watiomo gereden waar we een gratis kampeer plek hebben gevonden. Er werd geen vakantie tijd verspild dus na een warme prak macaroni te hebben gegeten zijn we gaan nachtwandelen. Met onze zaklampen zijn het bos in getrokken waar verschillende grotten, kabbelende beekjes en watervallen te zien waren. Maar het mooiste van alles was dat er honderden 'Glowworms' te zien waren; wormen die lichtgeven in het donker. Met gedoofde zaklampen leek het wel een sterrenhemel in het bos. Prachtig om te zien.

De volgende dag zijn Leon en Michiel gaan caven op de extreemste manier die maar te vinden was. Gelukkig waren er geen andere gegadigden die wilden of durfden dus een prive tour was het resultaat. Hierdoor konden we veel sneller de grotten door en veel meer doen dan normaal. Met een wetsuit en een helm zijn we eerst een grot in ge-abseild. Na een uitleg over het onstaan en het leven in de grotten zijn we via een lang touw in het donker door de grot geschoten. Omdat je niet ziet waar je heen vliegt is dat extra gaaf. Door het lange gangenstelsel waar je kruip door sluip door heen ging zijn we meerdere keren via watervallen omhoog geklommen of naar beneden gedoken. Hoogtepunt was het begin van de grot (30 meter onder de grond) water in ondergrondse gang de grot in stroomde. Met een band zijn we naar een andere gang gedreven in het donker met miljoenen glowworms boven ons. Een fabuleus gezicht! In het licht van de glowworms konden we elkaars glimlach duidelijk zien.

Na een dag klauteren en springen zijn we via het Taupo meer richting Rotorua gegaan. Onderweg hebben we nog een kleine stop bij de dokter gehad. Janette had al een paar weken last van haar schouder en helaas werd het alleen maar erger. De dokter constateerde een onsteking dus met een coctail van verschillende pillen zijn we weer verder gegaan.

Rotorua staat bekend om zijn thermale bronnen. We hebben overnacht op een camping waarbij verschillende baden met verschillende temperaturen waren. Deze baden werden verwarmd door een warmwaterbron net naast de camping. Bij de bron was het water 98 graden en hierdoor zag je het zo de grond uit borrelen. Woor de baden werd het water natuurlijk eerst even afgekoeld naar een comfortabele 36 tot 42 graden.

Na Rotorua zijn we naar Coromandel gegaan waar hot water beach te vinden is. Hier kun je bij laag weter een gat in het zand graven waar warm water naar boven komt. Even zoeken naar de juiste plek want met een beetje ongeluk heb je zo je billen gebrand. Wij bleken de perfecte plek te hebben met warm en koud water toevoer. Tot laat in de avond hebben we lekker gepoedeld in het zand. De Coromandel streek staat bekend om zijn mooie kust omgeving en daar hebben we dan ook enorm van genoten. Nieuw Zeeland wordt niet vaak gezien als strand land maar deze kust heeft toch laten zien dat je een prima zon vakantie in Nieuw Zeeland kunt hebben.

Na 9 leuke dagen met Leon te zijn opgetrokken hebben we hem weer afgezet op de plek waar we hem hebben opgehaald. Hij gaat nog even genieten van Auckland terwijl wij bij tante Fem de laatste dag Auckland doorbrengen. Wij zijn bij Tante Fem en onze neef, nicht en kids enorm goed verzorgd waarvoor wij echt heel dankbaar zijn. Het ontbrak ons echt aan niets. Super bedankt! We gaan nu naar Los Angeles, een kleine tussenstop van 3 dagen voordat we naar Peru gaan. Eens even kijken wat Zuid Amerika ons te bieden heeft.

North Island

After we sailed to the North Island we went via a coastal route to the West. Alongthe coast we saw black sand which is probably old volcanic rock is what became sand over the years. To the east lies the Shakespeare-inspired village Strattford where all streets have names of the protagonists in Shakespeare pieces. Unfortunately, the Romeo and Juliet street do not come together. In Strattford is also a wonderful mountain whom protects loneley the southeastern coast of the North Island. From afar you can see this mount Egmont. We could not resist to climb this mountain.

It was there we got the inspiration to pick a concert in New Zealand so we looked at the library what was on next week. Coldplay was playing the next day in Auckland. We hesitated for a moment but decided to buy two of the last tickets. We had to race to be in time in Auckland but we made it and the next day we were in a rugby stadium to enjoy the English pop group. It was really a great show full of laser efects and flying stuff and inflatable balls. At the entrance visitors had received all different colored wristbands. This appeared to light up in the show what a gave a nice effect. We saw a whole stadium swaying lights to the music. It was awesome!

We decided to spend the last few days in our camper in the much praised Bay of Islands. With the romantic village of Russell as ringleader. Nothing said too much about this little villaged. This village was once completely filled with drunken sailors, but that is hard to imagine now. Here is also the restaurant with the first license for alcohol sales in new zealand so we have here we had a nice drink ;-).

After we have our camper exchanged for a blue triple person copy (and also slightly smaller), we went to the Auckland harbor where we when to the ship of Leon (the Amsterdam of the Holland America line). Leon and his girlfriend guided us on a tour of this wonderful cruiseship. What a splendor and in the engine room Michiel felt back at home. After the delicious lunch and a look at the bridge we loaded the suitcases of Leon in the van and went on the road.
We immediately drove to Watiomo where we have found a free camping spot. There was no vacation time to waste so after a hot macaroni meal we went on a night hike. With our flashlights into the forest where several caves, creeks and waterfalls were seen. But best of all was that there are hundreds of 'Glow Worms' were seen; worms that glow in the dark. With unlit torches it seemed like a starry sky in the forest. Wonderful to see.
The next day, Leon and Michiel went caving in the extreme way. Fortunately there were no other candidates who wanted or dared so a private tour was the result. This allowed us to go much faster through the caves and do much more than normal. With a wetsuit and helmet we abseild first in the cave. After an explanation of the origins and lifeforms in the caves we went via a long rope in the dark to shoot through the cave. Because you can not see where you're flying that's extra cool. Through the long corridors where you crawl through and sneak through, we climbed several times through waterfalls or dived down. Highlight was the beginning of the cave (30 meters below ground) where water in an underground passage flowed into the cave. With a tube we went to another corridor floating in the dark with millions of glowworms above us. A fabulous sight! In the light of glowworms we could clearly see each other smile.

After a day of climbing and jumping we went via lake Taupo to Rotorua. Along the way, we had a small stop at the doctor. Janette had a sore shoulder for a couple of weeks and unfortunately it only got worse. The doctor found an inflamation so with a cocktail of different pills we moved on.
Rotorua is famous for its thermal springs. We spent the night at a campsite where different pools with different temperatures were. These baths were heated by a hot spring just next to the campsite. At the source, the water was 98 degrees and therefore you saw it bubbling out of the ground. The water was cooled first to a comfortable 36-42 degrees.

After Rotorua we went to Coromandel where you van find hot water beach. Here you can dig a hole in the sand at low tide where hot water emerges. Just search for the right place because with a little mistake you have your buttocks burned. We found the perfect place to have hot and cold water supply. Until late in the evening we spent soaking in the sand. The Coromandel region is known for its beautiful coastal environment and we have therefore enjoyed it greatly. New Zealand is not often seen as beach coast country but the Coromandel showed that you have a great sun holiday in New Zealand.
After 9 fun days with Leon fun, we dropped him back to the place where we picked him up. He's going to enjoy Auckland while we're at Aunt Fem place where we spend the last day. Aunt Fem and our nephew, niece and kids took tremendously well care of us for which we are truly grateful. We had everything we needed. Thanks a lot! We are going to Los Angeles, a little stop of 3 days before we go to Peru. Let's see what South America has to offer.