Janette en Michiel op reis

Sambalbij?

Wat is Beijing een geweldige stad! Ze heeft een plekje in de top 10 verdiend vinden wij. Na aankomst met de trein vonden we een klein hostel in een super hippe hutong. Het personeel was erg vriendelijk en de sfeer was er relaxed. We namen een dorm ( 4pers. slaapzaal) waar we toevallig met z´n 2-en bleven slapen. Lekker privacy en de ruimte dus. We hadden de hele reis alleen nog maar met andere mensen in een ruimte geslapen dus dit was wel even heerlijk.

De hoofdstraat van de levendige hutong was smal en druk maar de sfeer was uitmuntend. Net een klein gezelig dorp in een inmens grote stad. We hebben heerlijk bij de Chinees gegeten (niet zoals in Nederland natuurlijk, maar echt Chinees'). Nummer 54 en 37 waren erg lekker maar 117 mocht er ook wezen. Ook het uitgaan in deze straat was een succes. Veel jonge mensen en verbazingwekend weinig westerse toeristen.

De dag erna zijn we naar de Verboden Stad geweest. We vonden de stad wel bijzonder maar niet spectaculair. Daarbij kwam de regen met bakken uit de hemel. De straten stonden blank en toen we eenmaal (doorweekt) bij ons hotel aankwamen bleek die ook vol te lopen. Later bleek dit de zwaarste bui in 60 jaar te zijn geweest waarbij er helaas ook 13 doden zijn gevallen.

Voordeel van de regen was dat we de dagen erna super mooi weer hadden. De smog was even weg en dat gaf de stad een veel frisser uiterlijk. We hebben de tempel van de hemel bezocht, de muur beklommen (want met de stoeltjeslift is voor watjes) en zijn in de vroege ochtend naar het plein van de hemelse vrede gegaan. Ook hebben we verschillende parken bezocht. Hier leer je pas de Chinees pur sang kennen. Mensen zongen, dansten, beoefenden Martial Arts en speelden diverse sporten en spellen. Dit ging allemaal enorm gemoedelijk en met een enorme lach op hun gezicht. Als afsluiter zijn we 's avonds naar het olympisch dorp geweest. Echt super!

Kortom: we hebben echt genoten van de straatjes en de bewoners van Beijing. Daarbij is ook een hoop leuks te zien in de omgeving. We hadden er zo nog 2 weken kunnen blijven. Al met al een stad om nog eens naar terug te keren.

Het plan was eigenlijk om na China naar Vietnam te gaan maar we zijn nu eenmaal helemaal vrij om te gaan waar we heen willen dus na wat wikken en wegen is het zomaar Cambodja geworden.We hebben inmiddels het vliegtuig genomen en zitten nu in Siem Reap. Hier gaan we de komende dagen de Angkor tempels bezoeken (ook wel bekend als het 8e wereldwonder). Ookal zijn we hier nog maar kort kunnen we al wel het volgende zeggen: Cambodja is echt RELAXED!!

Beijing is a great city! Sheearned a top 10 placein our opinion. After arriving by train we found a small hostel in a very trendy hutong. The staff was very friendly and the atmosphere was relaxed. We took a dorm (dormitory 4pers.)butit happened that wewere the only bookers of the dorm. Nice to have some privacy. Thewhole trip we spendwith other people sleeping inthe sameroom so this was just delicious.The main street of the lively hutong was narrow and crowded but the atmosphere was excellent. Just a small village in a inmens big city. We had a lovely dinner at the Chinese restaurant (not as in the Netherlands of course, but real Chinese). Number 54 and 37 were very good but there was also 117 was splendid. Also going out in the street was a success. Many young people and astonishing few western tourists.The next day we went to the Forbidden City was. We found the cityoverwhelming but not spectacular. In addition, the rain came pouring down from the sky. The streets were flooded and once we (soaked) arrived at our hotel we found out the hostelwas also filling up. Later this proved the heaviest rain in 60 years to have been where unfortunately also 13 died .Advantage of the rain: the following days we had very nice weather. The smog dissapeared and that gave the city a much fresher look. We visited the temple of heaven, climbed the wall (because theelevator is for wimps) and in the early morningwewent tothe square of heavenly peace. We also visited several parks. Here you learnabout thepure Chinese. People sang, danced, practiced martial arts and played various sports and games. This was all very pleasant and with a huge smile on their face. To conclude, wespendan evening at the Olympic village was. Really great! So we have really enjoyed the streets and the residents of Beijing. It hasalso a lot of fun to see in the area. All in all, a city to return once more.The plan was actuallyto go toVietnamwe really are totally free to go where we want so after some deliberation,we ended up in Cambodia.We arenow in Siem Reap. Here we go the next few days visiting the Angkor temples (also known as the 8th wonder of the world). Even though we are here only briefly, we can already say the following: Cambodia is really RELAXED!