Janette en Michiel op reis

Cambodja

Siem Riep was vroeger een klein dorpje maar herbergt nu vele ho(s)tels en restaurants. Jaarlijks komen miljoenen toeristen naar dit gezellige dorp om de Angkor ruines te bekijken. Onze tuk-tukker bracht ons in eerst instantie naar een leuk hostel in het centrum maar deze was helaas vol. Tweede keus was een 'guesthouse' vijf minuten lopen van het centrum. Iets minder qua sfeer en ligging maar voor 6,50 euro per nacht hadden we geen klagen. Na een dag relaxen zijn we met de tuk-tuk naar de kleinere en oudere Angkor tempels gegaan. In een woord: 'geweldig'! En dit was nog maar de eerst dag, we hadden namelijk een kaart voor drie dagen gekocht. Echt een aanrader als je de tempels wilt bezoeken. De tweede dag zijn we super vroeg opgestaan om de zonsopkomst te zien bij de bekendste tempel: Angkor Wat. Helaas viel de tempel een beetje tegen en gooiden de wolken roet in het eten. Die dag nog een heerlijke massage genomen. Prima mix tussen Zweeds en Thais. Daarna stappen, we voelden ons een beetje oud tussen de begin twintigers maar cocktails en happy hour is een goede manier om toch je voetjes van de vloer te krijgen. De 3e dag bezochten we de tempels per fiets en dat was erg relaxed (en gezond bovendie ; ). Vooral Bayon en Ta Prohm (waar Tomb Raider is opgenomen) waren super gaaf! Aan het einde van de dag waren we nog net geen tempel moe dus blijkbaar hadden we het prima gepland.

Daarna zijn we naar Battambang vertrokken per boot. Prachtige drijvende dorpen en mangroven hebben we gezien tijdens de 9 uur durende boottocht. Battambang is een saaie stad maar de Bamboe trein net buiten BTB was geweldig. Net of je in een 14 kilometer lange houten achtbaan zat. Echt top! Na de trein zijn we naar een vleermuizen grot gegaan. Er kwamen meer vleermuizen uit de grot dan dat er fietsen in Beijing zijn. Ze vlogen in één stroom voor minstens veertig minuten naar buiten. Een fantastisch gezicht. Ook wat plekken bezocht die in de rode Khmer tijd dienst deden als executie plaats.

Phnom Penh was de volgende stop waar we één van de Killing Fields bezocht hebben. Dit was en massagraf waar de rode Khmer 20.000 (van de in totaal 3.000.000) mannen,vrouwen en kinderen hebben vermoord. Onder leiding van Pol Pot hebben de rode Khmer het land overgenomen en een agrarisch communistisch systeem opgezet. Alle mensen die op het land konden werken mochten blijven leven. De rest van de (intelligente) bevolking werd gevangen genomen en gemarteld om uiteindelijk valse bekentenissen af te leggen. Een van de killingfields was hierna hun bestemming. Het merendeel van de graven in Phnom Penh zijn leeggehaald om de slachtoffers een betere rustplaats te geven. Toch komen er door de regen nu nog steeds resten van kleding en botten naar boven. Echt bizar dat je daar gewoon overheen loopt. Knap dat na zo'n tragische geschiedenis de bevolking zo opgetogen door het leven gaat en bezig is met het opbouwen van hun land. Zeker als je bedenkt dat er tegen het eind van de oorlog (1997) bijna enkel landarbeiders in het land leefden is het land al heel ver.

Koh Kong was de laatste halte in Cambodja. Dat staat bekend om zijn opkomende ecotourisme. Met een brommer hebben we de omgeving bekeken. De mangroven en watervallen waren een mooi contrast met Phnom Penh. Hier hebben we ons ook even een wat luxer hotel gegund. Was erg fijn na alle backpackers hostels. En we hadden een zwembad..........................woep woep!

Nu zijn we inmiddels in Bangkok aangekomen. Hier gaan we John, de neef van Michiel, bezoeken. Verdere concrete plannen hebben we nog niet dus het volgende verhaal is voor ons net zo'n verassing als voor jullie.

Laa kàwn!

Siem Riep was formerly a small village but now houses many ho (s) tels and restaurants. Millions of tourists visit this charming village to the Angkor ruins to view. Our tuk-Tukker put us in first instance to a nice hostel in the center but this was unfortunately full. Second choice was a 'guesthouse' five minutes walking from the center. Slightly less in terms of atmosphere and location but for 6.50 euro per night we had no complaints. After a relaxing day we took a tuk-tuk to the smaller and older Angkor temples gone . In one word, 'wonderful'! And this was just the first day, because we had bought a card for three days. Highly recommended if you want to visit the temples. The second day we went super early to see the sunrise at the famous temple: Angkor Wat. Unfortunately, the temple was a bit disappointing and threw the spanner in the clouds. That day we took a great massage. Great mix between Swedish and Thai. After this we went out, we felt a bit old but between the youngsters but cocktails and happy hour is a good way to get your feet of the ground. The 3rd day we visited the temples by bicycle and that was very relaxed (and healthy). Especially Bayon and Ta Prohm (where Tomb Raider was recorded) were super cool!

Then we went by boat to Battambang. Beautiful floating villages and mangroves appeared after each long river bend during the 9 hour journey. Battambang is a boring city but the Bamboo train just outside Battambang was great. Like lying on a 14-kilometer-long wooden roller coaster. Really great! After the train we went to a bat cave. There were more bats in the cave than there are bicycles in Beijing. They flew out in a stream for at least forty minutes. A fantastic sight. Also visited some places from the Khmer Rouge time which served as a place of execution.

Phnom Penh was the next stop where we visited the Killing Fields. This mass grave was where the red Khmer killed 20,000 (of a total of 3,000,000) men, women and children. Under the leadership of Pol Pot, the Khmer Rouge, adopted the country an agrarian communist system. All people who could work on the land were allowed to live. The rest of the (intelligent) population was captured and eventually tortured to false confessions. One of the killing fields was their final destination. Most of the graves in Phnom Penh were emptied to give the victims a better resting place. With heavy rain still remains of clothing and bones comes up. Really weird that you do just walk on this ground. Amazing that after such a tragic history, the people are so happy and are busy rebuilding their country. Especially when you consider that, by the end of the war (1997) almost only farm workers lived in the country, the country is very far.

Koh Kong was the last stop in Cambodia. It is known for its emerging ecotourism. With a scooter, we have viewed the environment. The mangroves and waterfalls were a beautiful contrast to Phnom Penh. Here we also take a more luxurious hotel. Was very refresching after all the backpacker hostels. And we had a pool .......................... Woep Woep!

Now we arrived in Bangkok. Here we go meet John, the nephew of Michael. Further, we have no concrete plans yet so the following story is as much a surprise for us as for you.